Много от нашите клиенти имат базови познания по счетоводство, които им помагат да разберат основните отчитания нужни за бизнеса. В това число може да се включат отчитането на приходи и разходи, реализираната печалба и други основни счетоводни записвания.
Интересната част идва, когато трябва се правят транзакции, които имат по-сложно отчитане. Разбира се, че в тези моменти вашият счетоводител има основната задача да отчете транзакциите, но за вас ще е полезно ако знаете как да се справите и сами.
В тази статия ще разгледаме как да се справите с предизвикателството по отчитане на сложни транзакции. Сигурно се питате кои транзакции са сложни. Преди да ви посветим в тайните на отчитането на сложни транзакции ще ви дадем няколко примера за такива.
Кои счетоводни транзакции се наричат сложни
Сложните транзакции са свързани със специфични счетоводни ситуации, които изискват допълнителен анализ и внимание при записване. Ето кои са най-често срещаните отчитания от този вид:
- Финансови инструменти със специфични правила за отчитане
В това число са включени покупка на акции, облигации, опциони.
- Продажба на недвижим имот
Отчитането изисква съобразяване с местните закони и стандарти на финансовата отчетност, оценка на имота и преминаване на правата върху него.
- Сливане на компании
Изисква се сливане на финансова информация, и детайлно анализиране на пасивите, активите и паричните потоци на двете компании.
Стъпки за отчитане на сложни транзакции
След като вече сте наясно с някои от най-често срещаните транзакции със сложно отчитане е време да проследим стъпките, които ще ви помогнат са се справите с тази задача:
1. Анализ на транзакцията
За тази цел трябва да изследвате наличната документация и да вземете информация от отговорните за транзакцията лица.
2. Избор на отчетен метод
Това зависи от вида на направената транзакция. Има много методи за отчитане, които може да ви влязат в употреба след като се запознаете с вида на транзакцията. Някои от най-често използваните методи са: метод на амортизация, метод на преценка на риска, метод на истинската стойност.
3. Допитайте се до счетоводител
Това е най-сигурният метод, с който да сте сигурни, че отчитането на сложна транзакция ще бъде правилно. Тези счетоводни операции много често изискват специални познания, които специалистите по счетоводство имат.
4. Използвайте софтуер за счетоводно отчитане
Счетоводните софтуери предлагат автоматизиран процес на отчитане на транзакции. Това улеснява процеса по счетоводното отчитане на сложни транзакции и ви спестява време и усилия. При избора на софтуер ви препоръчваме той да е съобразен с нуждите на вашия бизнес. Ако ви се налага често да извършвате сложни транзакции, по-добре заложете на специализиран софтуер.